logo_bassam


زهره مهرنوروزی-در چیستی جنگ نرم باید گفت، جنگ نرم به هر گونه اقدام روانی و تبلیغاتی گفته می شود که هدف آن جامعه یا گروه است و عمده تفاوت آن با جنگ سخت (نظامی ) ، عدم درگیری و استفاده از سلاح های نظامی می باشد زیرا در جنگ نرم از سلاح های تبلیغاتی ، اعتقادی استفاده می شود.جنگ نرم مسئله ی نوینی نبوده و از سبقه ی تاریخی برخوردار است، بدان صورت که در ابتدا چهره ی ساده ای داشته یعنی به صورت شایعه پراکنی،دروغ و اهانت بوده اما با گذشت زمان و تحولات و پیچیدگی های روز افزون اجتماعی، این رویکرد نیز پیشرفت کرد و از پیچیدگی، ظرافت و تاثیر گذاری بیشتری برخوردار است، حال این تفکر که حمله رسانه های مخالف به جبهه ی جمهوری اسلامی ایران در جنگ نرم از سال 1388 شدت یافت ، پیش از آن بیشتر در مباحث فرهنگی دخالت داشتند اما بعد از آن به سمت مباحث سیاسی رفتند.
ازآنجایی که دشمن بر اساس تجربه دریافته است که تغییر نظام و افکار عمومی، دیگر به هیچ عنوان با روش هایی از قبیل جنگ نظامی و زور تحقق نمی یابد؛ به طراحی جنگ نرم پرداخته و به دلیل اینکه شیوه هنوز هم تا حدودی در میان مردم ناشناخته است، اکثرا به خطرات این جریان واقف نیستند و چون جنگ نرم از ظرافت خاص و مراحل متنوعی برخوردار است، با عوام فریبی و به آهستگی پیش می رودند.
در جنگ نرم تصویری شکست خورده ، ناامید و مأیوس از حریف ارائه می شود و در مقابل ، مهاجم با نماد سازی و تصویرسازی و خود را پیروز و موفق نشان می دهد و در اینجاست که عملیات روانی با توانی فوق العاده صورت می گیرد.
متاسفانه نتایج جنگ نرم در صورت موفق بودن ، پایدار و با دوام خواهد بود. درواقع هدف جنگ نرم تغییر باورها و اعتقادات است و چنانچه این تغییر صورت پذیرد ، یا گذشت به حالت اولیه به راحتی امکانپذیر نخواهد بود. یکی از بزرگترین مشکل جنگ نرم است که ابزار آن که فضاهای مجازی و بستر اینترنت است در معرض همه گروه سنی های قرار دارد و عموما هم نخبگان از آن فاصله دارند.
اما چیزی که نگران کننده است کاهش سن کاربران است که بسیار خطر ساز است و باید برای آن چاره ای اندیشده شود.
یکی از راه های بیمه کردن جوانان در مقابل جنگ نرم افزایش و تقویت باورهای دینی است که می تواند جوانان را در مقابل محتوای شبه ناک و ضد دینی بیمه کرد. شهید آوینی تعبیرش از ابزارهای دشمن در جنگ نرم اسب تراوا بود، اسبی چوبین که با عنوان هدیه که در داستان های اسطوره ای از سوی دشمنان یونان به آنها هدیه شد و شب هنگام که همه در خواب بودند سربازان از دل اسب چوبین بیرون آمدند و آن کشور را فتح کردند. حال داستان گوشی های هوشمند است که بدون جنگ و خونریزی در دل خانه های ما رخنه کرده اند و قلب و ذهن نوجوانان و جوانان ما را تسخیر کرده اند. تنها راه ما در این زمان کار بر روی اعتقادات دینی و تقویت باورهاست که می تواند مارا از این تنگنا عبور دهد .



ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =