logo_bassam

زهره مهرنوروزی – امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از نهاد‌های اجتماعی، عهده دار انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزشهای جوامع هستند. در عصر حاضر با توجه به نقش بارز رسانه در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی وفرهنگی الگوهای جدیدی  را به جوامع وارد کرده است  تا جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی شود.

بسام نیوز-نسل امروز ما از ابتدای حیاتش با رسانه ‌ها بزرگ می ‌شود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانه‌ ها دریافت می ‌کند. در عصرما  که به عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی و ارتباطی معروف است، بخش عظیمی از جامعه پذیری نسل ها از طریق رسانه‌ ها انجام می‌ شود و نفوذ و تأثیر رسانه تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه‌ ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می ‌کنند و اگر چگونگی فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما القا می‌ کنند.

امروزجوانان ما در دنیای وسیع وسایل ارتباط جمعی بیشتر از هر قشر دیگری در معرض هجمه قرار دارند و رسانه‌ های مختلف بر سر تغییر دادن هویت و ذائقه فکری آنها با هم به رقابت می ‌پردازند.بی شک یکی از دلایل تمایل جوانان به تغییر سبک زندگی ضعف متولیان امور فرهنگی و دینی در الگوسازی و همه مسئولانی دانست که در طول این سالیان از سبک زندگی اسلامی و ایرانی غافل و یا حداقل کم توجه بوده‌اند و در نتیجه فرهنگ های دیگر از این خلأ به خوبی استفاده کرده اند و با برنامه ریزی دقیق سعی در استیلای فرهنگ خود بر کلیه جوامع و از جمله جامعه اسلامی ما داشته اند با نیم نگاهی به وضعیت معیشتی و رفتاری تعداد قابل توجهی از مردم در جامعه کنونی ایران درک این واقعیت تلخ کار سختی نخواهد بود.

سبک زندگی ایرانی- اسلامی در کشور نوشته نشده و در هیچ دانشگاهی به آن پرداخته نشده است. اگر هم نظریات و طرحهایی خودجوش از سوی برخی اندیشمندان و دلسوزان عرصه فرهنگ ارائه شده، بصورت پراکنده و به دور از تأثیر بر متولیان فرهنگ و اصحاب رسانه و متفکران حوزه فرهنگ و هنر بوده و لذا منجر به تحول و تحرک در این حوزه نشده است.

در جامعه امروز ما، سبک زندگی ایرانی- اسلامی که برگرفته از آموزه‌ های طیبه اسلامی و مبتنی بر توجه به تولید و آسایش و آرامش همراه با احسان به دیگران، از همسایه گرفته تا همنوع،حتی آنگونه که لازم است به درستی و در سطوح مناسبی ترویج نمی شود، همچنانکه منبع معتبری از سبک زندگی ایرانی اسلامی موجود نیست که هم بر الگوهای عملی توجه داشته و هم مبانی نظری را موشکافانه طرح کرده باشد. سبک زندگی غربی شاید آسایش بیشتر را برای ما به ارمغان آورده باشد اما آرامش را که لازمه و هدف اصلی از زندگیست سلب کرده است و این خود مهمترین تفاوت سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی است. امروزه به وفور شاهد همنشینی موبایل و تبلت به نسلی هستیم که بجای گذران اوقات با خانواده، دوستان،همنشینان و قوم و خویش، دیدگان خود را بر ابزارهایی معطوف می‌ کنند تا در آنها آرامش بجویند. اما درنتیجه آن، نا آرامی وحشتناک و فراموشی از خانواده در پی خواهد داشت.

بنابراین لازم است که از ابزار های موجود برای جلو گیری از استیلای فرهنگ غرب در جامعه اسلامی جلو گیری کنیم و یکی از مهمترین ابزارهای ترویج فرهنگ رسانه ملی است. در طول این سال ها رسانه ملی به عنوان یکی از رسانه های ارتباط جمعی تاثیر گذار از ارایه الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی غفلت کرده است. به ندرت در مجموعه های تلوزیونی شاهد ساخت سریال های فاخر خانوادگی بوده ایم که الگوی درستی را به جوانان معرفی کند. برای مثال سریال های خارجی جومونگ، امپراطوردریا، فرار از زندان، جواهری در قصر، امپراطور بادها، کیم چی ، اقای دکتر که از شبکه های تلویونی ایران پخش شد چه چیزی را به جوانان ما هدیه داد؟ چه چیزی به ارمغان داشت؟ در شبکه تلوزیونی «آی فیلم» که تمام سریال های قدیمی ایرانی را نمایش می دهد باردیگر باز پخش می شود سریال هایی که هیچ نقش تاثیر گذاری در تغییر سبک زندگی غربی به اسلامی ندارند. متاسفانه  حتی گردانندگان این شبکه به خود زحمت نمی دهند با زیر نویس های مناسب این نقیصه را جبران کنند. کاش کسی باشد تا کارشناسان رسانه ملی را از این خواب غفلت بیدار کند. در کنار رسانه های غربی و شبکه های مجازی، شبکه نمایش خانگی که کاملا با نگاه تجاری ساخته می شود بزرگترین آسیب ها را به فرهنگ و ارزش این جامعه اسلامی وارد می کند. انتظار می رود رسانه ملی که از بیت المال هزینه ساخت برنامه ها را می پردازد علاوه بر ساخت مجموعه هایی منطبق با اهداف و آرمان انقلاب اسلامی  به خیلی از نکات مهم رسانه ملی توجه کند و در وظایف خود که انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی ومعرفی الگو به جامعه است کوتاهی نکند.



ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 5 =