logo_bassam

زهره مهرنوروزی -طبق  آمارهای موجود  جهان در آستانه بحران  کمبود غذا قرار گرفته است.یک قحطی فراگیر یک چالش کمبود غذای گسترده و عالمگیر، یک سوال در ذهن ایجاد می شود مگر همه ما با هر دین و آیینی از بندگان خدا محسوب  نمی شویم ؟ ما بنده همان خدایی هستیم که حضرت ابراهیم را بخاطر راندن یک کافر از سر سفره‌اش مورد عتاب قرار داد و به او فرمود:« ای ابراهیم!

من سالهاست  به او روزی می دهم، اما تو به خاطر این که  هم عقیده تو نبود از بنده مرا  از سر سفره ات رانده ای؟».

 پس خداوند مهر بان مطلق است، اما این داستان بحران غذا، خشکسالی پی در پی چیست؟ داستان قوم ثمود و عاد چیست؟  چرا خداوند با تمام مهربانی‌اش این دو قوم را نابود کرد و مثالش را در قرآن ما ذکر کرد؟

سیب مراغه

باز هم به کتاب خدا رجوع می کنیم سوره  کهف آنجا که خدواند دو باغ پر محصول را مثال می زند که صاحب یکی از باغ ها  از روی بخل و تنگ نظری می گوید : فردا پیش ازآنکه نیازمندان به باغ بیایند و از ما در خواست میوه کنند می رویم میوه ها می چینیم و برای فروش به شهر می بریم. صاحب باغ دیگر وقتی وارد باغ می شود می گوید: هرچه هست از لطف خداوند است  واز  دلش می گذارند. که  بخشی از این محصول را به نیازمند ان خواهد داد . اتفاقی که رخ داد. این بود که صبح  وقتی که صاحب باغ اول وارد باغ  می شود  با چشمانش دید که تمام باغ سوخته و خاکستر شده است، اما باغ کناری آنها  سالم و سر زنده است.

جشنواره گیلاس در صحنه

نکته بسیار مهمی در این داستان قرانی وجود دارد که خداوند از نیت خوب و بد ما آگاه است. پس اگر می خواهیم خدا نعمتش را از ما دریغ نکند راهش بخشش به نیاز مندان است. این سیره ائمه بزرگوار است که همواره یه بخشش مال به نیازمندان  تاکید داشتند.

آنچه مسلم است  که در هر نعمتی که به بندگان ارزانی می شود خدا وند انتظار دارد به شکرانه نعمتی که ارزانی داشته به  نیازمندان کمک شود چون خداست  که از خواسته و آرزوی نیاز مندان آگاه است. بنابراین زکات بر مال را واجب کرد و انفاق و بخشش  به نیازمندان را  از اعمال نیکو بر شمرد. نمونه معاصر مردی که اهل زکات بود کربلایی کاظم ساروقی است که در اثر مداومت بر پرداخت زکات محصولش که گندم بود مورد عنایت ویژه پروردگار قرار گرفت و حافظ قرآن شد.

جشنواره انگور اورومیه

اکنون در شهر و روستاهای کشور ما خانواده‌هایی زندگی می کنند که حتی توان خرید میوه های فصل را ندارند، ماه به ماه گوشت به دهنشان نمی رسد،از آنجا که با آبرو هستند کسی حواسشان به آنان نیست، گاه دیده می شود در اقصا نقاط ایران همراه برداشت محصولات کشاورزی جشن برداشت نیز بر گزار می شود. به نظر می رسد اگر این جشن‌ها به شکرانه تبدیل شده و حق نیازمندان در برداشت‌ها لحاظ شود،

گندم طلای ناب

باغدار سهم میوه ، زارع محصول زراعی و دامدار سهمی از دام خود را در قالب زکات مال و محصول به نیازمندان اختصاص دهند و با سازوکارهایی بدون کمترین به دست نیازمندان واقعی جامعه برسانند بدون تردید خداوند نیز با آنها رحم کرده و بر میزان برداشت آنها خواهد افزود و نعمت آنها را چندین برابر شود تا اعمال خوب  آنان که در حق نیازمندان صورت گرفت جبران شود.

منبع رزق و روزی همه ما بندگان با هر دین و آیینی بر عهده خداوند است همانگونه که خودش را در آیه 58سوره  الذاریات می فرماید:« إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِینُ: همانا روزی بخشنده خلق تنها خداست که صاحب قوّت و قدرت ابدی است.» پس وظیفه ما که خدا بر ما نعمت روزی فراوان عنایت کرده است دستگیری از نیازمندان است

که خداوند صادق الوعد است و در وعده‌اش به صالحان در صورت کمک به نیازمندان جامعه خلف وعده نخواهد کرد. بهتر است در کار نیک عجله و فرصت‌ها را از دست ندهیم که خداوند به اعمال بندگانش ناظر و بیناست.

ظرفیت های شکرانه در قم: گیلاس ، انار، عسل ، فندق، بسته ، گردو …..



ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 6 =