logo_bassam

زهره مهرنوروزی -سال 89عصر هنگام وقتی که  آماده می شوم که محل کار را ترک کنم که صدای تلفن مرا باز می گرداند. پشت خط صدای مرحوم ابوالفضل سبزعلییان است از نیروهای روابط عمومی شهرداری قم، می گوید: خبری را فکس می کنم به سرعت این خبر را کار کنید خبر دست اول که به باشگاه خبرنگاران داده ام.

به خبر دقت می کنم که در آن آمده است قرارگاه خاتم الانبیاء با شرکت در مناقصه با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به عنوان پیمانکار این پروژه مهم شهر قم انتخاب شده است. ساخت مترو در دو فاز  A و B تعریف شده است که قلعه کامکار را به جمکران متصل می کند. خبر کار شد. عملیات ساخت مترو قم در سال ۹۰ آغاز شد.  قراربود فاز نخست آن درسال 98راه اندازی شود، اما نشد که به نظر مشکل اصلی عدم تامین واگن بود.

حالا سال 1401روز 28تیرماه به دعوت شهرداری قم قرار است  اتفاق اصحاب رسانه از روند پروژه  متروی قم بازدید کنیم . ایستگاه مطهری کامل شده است بخش اداری و بلیط فروشی نیز آماده شده است.

تعدادی از کارشناسان مترو ما را همراهی می کنند.

سید امید خداشناس معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم  پیش از رفتن به بخش اصلی درسالن ایستگاه می گوید: فاز نخست خط یک مترو قم از دو ماه گذشته آماده انجام تست گرم و سرد است و تمام تجیهزات بهره‌برداری نهایی شده و هم اکنون تامین قطار و ناوگان مشکل و معضل اساسی افتتاح قطار شهری است.

وی می‌افزاید: پروژه خط یک مترو قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر از مسجد مقدس جمکران تا انتهای خیابان امامزاده ابراهیم در ۱۴ ایستگاه در حال اجراست.

خداشناس  درباره روند کند این پروژه گفت: بدلیل مباحث مربوط به تحریم و انتقال ارز و مسائلی از این دست شاهد کندی در تامین ناوگان هستیم.

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم  با بیان اینکه وزارت کشور متولی پروژه‌های قطار شهری در ایران است، یادآور شد: بازرسان وزارت کشور در بازدید هفته گذشته خود از پروژه قطار شهری قم رضایت ۹۵ درصدی از عملکرد شهرداری قم داشتند؛ امیدواریم تا قبل از پایان سالجاری شاهد بهره برداری نهایی از متروی قم باشیم.

وی  تاکید کرد: در صورت تامین قطار و واگن در کمتر از ۴ ماه آینده شاهد بهره برداری و مسافرگیری از فاز نخست خط یک متروی قم در حدفاصل میدان کشاورز تا میدان مطهری خواهیم بود.

خداشناس ادامه داد: برای مدیریت بهتر این طرح، پروژه در دو فاز تقسیم بندی شده است که فاز نخست به طول ۶ کیلومتر از محله قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری در ۴ خط در مراحل نهایی خود قرار دارد؛ در طول این مسیر ریل گذاری و کابل کشی بصورت کامل انجام گرفته است.

خداشناس افزود: در طول این ۶ کیلومتر از فاز نخست خط یک مترو قم، ۶ ایستگاه در نظر گرفته شده که از این بین ایستگاه ابتدایی در میدان کشاورز و ایستگاه پایانی در میدان مطهری پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصدی دارد و ۴ ایستگاه عبوری دیگر نیز بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه در فاز نخست خط یک قطار شهری دو ایستگاه میدان کشاورز و شهید مطهری جهت مسافرگیری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، گفت: ۴ ایستگاه عبوری نیز به موازات آن وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی تصریح  کرد: در فاز دوم پروژه خط یک مترو قم به طول ۹ کیلومتر از میدان مطهری تا مسجد جمکران ریل گذاری و حفر تونل بصورت کامل انجام یافته است و در مرحله اول پیش بینی شده تا دو ایستگاه با تراکم مسافر بالا بعد از بهره برداری از فاز یک قطار شهری، مورد بهره برداری قرار بگیرد.

خداشناس ابراز داشت: در طول حدود ۱۵ کیلومتر از قطار شهری قم ۱۴ ایستگاه پیش بینی شده که از این بین ۶ ایستگاه احداث شده‌است.

چند متر زیر زمین می رویم محل ریل تونل مترو، هرلحظه گمان می کنی مسافران سوار بر واگن از راه می رسد هرآن منتظری قطاری شهری از جلوی ما عبور کند.

در آنجا محمدجواد جعفری مسوول طراحی و تامین تجهیزات قطار شهری قم موضوع را این گونه ادامه می دهد که جای خرسندی داشت وی با اشاره به بومی سازی بسیاری از تجهیزات متروی قم، بیان کرد: در مرحله نخست بومی سازی تجهیزات قطار شهری با تمرکز با شرکت‌های دانش بنیان، با حذف فرش PU، پابندها و لایه های فوق ارتجاعی برای اولین بار توسط یکی از شرکت های بومی تولید و تامین کرد.

این کارشناس  ادامه داد: پک کامل سوزن ” کراس  اور”  نیز برای تغییر جابه جایی قطار شهری نیز توسط یکی از شرکت های دانش بنیان در شهر تبریز ساخته و برای اولین بار در خط متروی قم نصب و تست گرم و سرد آن انجام گرفته است؛ پیش از این فقط کشور فرانسه از فناوری ساخت این سوزن ها برخوردار بود.

وی یادآور شد: در خصوص تجهیزات انرژی و تهویه نیز که پیش از این کشور سوئیس و سایر کشورهای اروپایی غربی وارد می‌شود هم اکنون از طراحی، ساخت و نصب بصورت صد درصد در داخل کشور بومی سازی می‌شود.

تاسیسات برق مترو نیزآماده شده است از آنجا نیز بازدید می کنیم این تاسیسات برق قرار است هم برق متروی قم را تامین کند هم برق منوریل.

آنچه که ما می بینیم فاز یک کاملا آماده بهره برداری است، ولی هنوز تست نشده است هنوز کارشناسان نمی دانند اگر واگن ها در این ریل به راه بیفتد مشکل پیش خواهد آمد یا نه ، قرار بود شهرداری تهران واگن را برای تست گرم  برای متروی قم  تامین کند اما خداشناس می گوید: تهران خودش به واگن ها نیاز دارد و نمی تواند آن را به قم منتقل کند.

در خبرها آمده بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم  گفته است:  برای تست گرم متروی قم نیازمند دو رام قطار هستیم ، راه اندازی کامل متروی قم با تست گرم صورت نمی‌گیرد؛ بلکه این پروژه برای تکمیل نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

منصور درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم نیز در گفتگو باشهرنیوز با تأکید بر اینکه مردم شهر قم باید بدانند که سازمان قطار شهری شهرداری قم از سال گذشته تاکنون بدقولی نکرده است، اظهار داشت: کار مجموعه آماده بوده و هر کدام از شهروندان تمایل داشته باشند، می‌توانند از پروژه مترو بازدید کنند.

وی با بیان اینکه پروژه آماده تست گرم است ولی مشکل تأمین ناوگان داریم، ابراز کرد: اگر همین امروز ناوگان موردنیاز تأمین شود می‌توانیم تست گرم را انجام دهیم.

خاطرنشان کرد: ما به مردم قول دادیم و سر قولمان هستیم و اگر ناوگان برای تست فراهم شود پروژه بعد از تست‌ها تحویل شهروندان خواهد شد.

زهره مهرنوروزی -سال 89عصر هنگام وقتی که  آماده می شوم که محل کار را ترک کنم که صدای تلفن مرا باز می گرداند. پشت خط صدای مرحوم ابوالفضل سبزعلییان است از نیروهای روابط عمومی شهرداری قم، می گوید: خبری را فکس می کنم به سرعت این خبر را کار کنید خبر دست اول که به باشگاه خبرنگاران داده ام.

هرچند که با تلاش های فراوان فاز نخست متروی قم آماده بهره برداری است، اما هیچکس دقیق نمی داند متروی یازده ساله قم سرانجام کی به راه می افتد، وقتی بازدید به پایان می رسد از پله ها که بالا می آییم مردم در حال رفت آمد من و همکارانم را سوال پیچ می کنند که بلاخره این مترو به راه می افتد؟ من به یکی از عابران می گویم ان شاالله، دیگری که یک مرد میانسال است می گوید: از این حرف ها زیاد شنیده ایم. وبه راهش ادامه می دهد. ما هم جوابی نداشتیم چون بخش زیادی از مشکلات متروی قم بسته به اعتبار است و دراین اوضاع اقتصادی هم معلوم نیست که دولت متروی قم را در اولویت تامین اعتبار قرار دهد . در هرصورت با وجود توسعه شهر قم مترو به عنوان یکی از خدمات حمل و نقل درون شهروی وجودش برای قم لازم بود . همه امیدواریم که با وجود آماده بودن فاز نخست تا پایان امسال مشکل تامین واگن برطرف شده و این انتظار ما شهروندان قمی به پایان برسد و خدایی ناکرد به سرنوشت نا فرجام منوریل تبدیل نشود.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + سه =